PC, 21è VOLUM. Estètica corporal i equilibri emocional

CLAUDIO GAZZOTTI

HYD

Text del 08-02-11

Posem a l’abast del nostre públic un petit luxe, un plaer, amb el consegüent benefici anímic que això comporta.

Dissenyem mitges i pantis de gamma alta, un article per a dones que saben valorar la importància de l’estètica en la nostra societat.

Els nostres articles no es poden adquirir a grans magatzems, sinó a botigues especialitzades; no venem un producte, sinó una marca que és sinònim d’excel·lència i exclusivitat.

Molts personatges públics porten els nostres articles, cosa que, juntament amb el boca-orella, és el millor sistema de publicitat existent.

Quan dissenyem, tenim presents les dones del nostre voltant i les tendències de moda per tal d’aconseguir peces pràctiques, belles i còmodes.

Les mitges són una de les peces imprescindibles a l’armari d’una dona i un dels elements més elegants i afavoridors. Partint de la importància d’aquest complement, de les possibilitats de disseny que ofereix i de la quota de mercat existent, el mantuà Claudio Gazzotti creà a Barcelona HYD. “Vaig tenir l’oportunitat d’ampliar els meus estudis d’Econòmiques amb un màster de Màrqueting a Oxford. Fou una experiència determinant per al meu futur laboral i personal, perquè em feu adonar de la direcció dels projectes que volia emprendre i del tipus de vida que desitjava.”

Una vegada finalitzada la formació, “vaig voler engegar una tasca professional que es relacionés amb el món de l’art i del disseny, els quals havien estat la meva primera inclinació professional. Després d’estudiar el sector de la moda, vaig observar que hi havia una parcel·la oberta i amb perspectives de creixement: la dels pantis i mitges de qualitat. Fou així com vaig crear HYD, el nom de la qual és un homenatge a la meva estada anglesa, ja que és la síncope del nom d’un carrer d’Oxford que m’agradava especialment, Hyde.”

L’empresa fou creada a Catalunya, ja que “des de la dècada dels anys 80 he estat vinculat a Barcelona per motius personals i laborals. Malgrat les seves arrels catalanes, és una empresa amb producció italiana, ja que jo m’encarrego del disseny des de Barcelona, però la materialització dels meus dibuixos es porta a terme íntegrament a Itàlia. Durant tot el procés es fan servir matèries primeres europees de primera qualitat que s’hagi comprovat que són totalment sostenibles. A més, tots els productes de HYD porten un certificat de garantia conforme al qual no ha participat en la seva fabricació mà d’obra sota condicions d’explotació.”

En l’estratègia de negoci de HYD és fonamental “tenir present que estem posant a l’abast del nostre públic un petit luxe, un plaer, amb el consegüent benefici anímic que això comporta. La nostra clienta tipus és una dona amb un elevat poder adquisitiu que sap perfectament l’article que està adquirint i que sap valorar la importància de l’estètica en la nostra societat, el fet que els nostres articles realcin les seves cames i les facin més atractives. En el cas de la línia més clàssica, les nostres compradores poden triar entre 22 tonalitats, un ventall de colors que els permet combinar perfectament aquesta peça amb el seu vestuari. Un altre factor que tenim sempre en compte és la comoditat; fabriquen sis talles perquè les mitges s’ajustin perfectament al cos de la seva portadora. Tot i que mitges i pantis en general són peribles, la qualitat dels nostres articles fa, però, que la seva vida mitjana només depengui del desig de les nostres clientes de renovar-los.”

Per mor de la singularitat dels productes HYD, “els nostres complements no es poden adquirir a grans magatzems, sinó a botigues especialitzades on s’assessora convenientment les compradores. No estem venent un producte, sinó una marca que és sinònim d’excel·lència i amb una sèrie de trets diferenciadors: en primer lloc, el paquet és d’una tonalitat groga que destaca per sobre d’altres embolcalls de marques competidores. En segon lloc, tots els nostres accessoris estan perfumats, de manera que les compradores associen l’article amb l’aroma; també estan perfectament planxats i han passat per un exhaustiu control de qualitat manual. Aquestes senyes d’identitat permeten que es puguin distribuir unes unitats limitades dels nostres productes a països tan diversos com les antigues repúbliques soviètiques, Xile, Argentina, Irlanda, Grècia, els Estats Units, etc., malgrat no ser una marca excessivament coneguda pel gran públic. Entre les nostres usuàries hi ha persones molt destacades de la vida socioeconòmica, i els nostres productes són recomanats per moltes firmes d’alta costura.”

La repercussió que aquestes personalitats tenen en la creació d’un estat d’opinió explica l’escassa necessitat de publicitat per als seus articles. “Si un personatge públic porta un dels nostres articles en una fotografia, segurament s’incrementarà considerablement el nombre d’unitats venudes d’aquest producte. I, a petita escala, el boca-orella és el millor sistema de publicitat existent.”

L’especificitat del grup humà al qual s’adrecen determina la poca incidència de la crisi en el seu desenvolupament. “El nostre públic acostuma a tenir un elevat poder adquisitiu que no s’ha vist afectat per la crisi, de forma que nosaltres tampoc no l’estem patint excessivament. Aquesta exclusivitat ens permet poder estar presents arreu del món. No es tracta de conquerir una gran quota de mercat, sinó que els nostres productes siguin accessibles a tants mercats com sigui possible. En aquest sentit, els canvis econòmics actuals propiciaran encara més el creixement de determinada demanda, com ara l’asiàtica. A més, les nostres usuàries són extremadament fidels al pantis i mitges HYD i no dubten a trucar-nos si es troben de viatge i no saben on aconseguir-los per tal que els enviem urgentment els parells necessaris.”

La seva voluntat d’excel·lència condiciona el preu dels accessoris. “Hi ha una ajustada relació entre el preu d’un article i la seva qualitat. Altres fabricants es plantegen quant els pot costar la facturació d’una peça; nosaltres, en canvi, les elaborem pensant quant hauran de pagar els consumidors finals. Aquesta diferència fa possible que, per exemple, en les nostres col·leccions sempre hi hagi peces elaborades totalment a mà amb tècniques tradicionals.”

Elaboren tres col·leccions l’any, “amb dues línies clarament diferenciades: la clàssica, que engloba el gruix de les peces, el 90% de les quals són llisses, i que ve determinada per les tendències i demandes del mercat, i una línia molt més moderna, creativa i personal, que dóna resposta a les meves inquietuds artístiques, però que és molt més simbòlica des del punt de vista de la facturació. En aquestes col·leccions intentem interpretar les tendències del moment per complementar les peces de moda. Això cada vegada és més fàcil perquè sabem quins són els colors de moda, quins són els fils i les tendències generals de disseny.”

Cada col·lecció té un eix temàtic, però certament “hi ha un continuum, uns trets diferencials en els meus dissenys, una ànima pròpia.”

Amb els anys, el senyor Gazzotti ha après “a contenir la meva creativitat i ajustar-me a les demandes del sector. De fet, el meu gran èxit de disseny no tingué l’èxit comercial que es mereixia: set temporades ençà, vaig dissenyar uns mitjons que imitaven l’aparença de les botes. La col·lecció es vengué bé, però no va crear tendència al sector. Tanmateix, fa tres anys altres firmes les comercialitzaren massivament: m’havia avançat en excés a les tendències del mercat. ”

A l’hora de dissenyar, “és necessari tenir presents les dones del teu voltant per tal d’aconseguir peces pràctiques, belles i còmodes; no obstant això, cal inspirar-se també en una musa menys real que ens permeti poder caminar cap a la perfecció i deixar anar la imaginació en alguns dissenys.”