Text del 2002
El Teatre és un símbol per a un determinat sector de les nostres comarques.
.
L’existència del Teatre Fortuny ve donada per la sensibilitat que sentien pel món de les arts escèniques un grup de persones de Reus a finals del segle XIX, la major part integrants de la burgesia catalana de l’època. El 1880 s’iniciava la construcció del Teatre que s’inaugurà el 1882 amb la posada en escena de l’òpera Faust, de Gounod. Des d’aquesta data fins a l’actualitat, el Teatre ha viscut una història dilatada encara que no exempta de vicissituds. El director d’aquest espai és Josep M. Fargas Cardeñas qui ens comenta: “Reus és una ciutat molt compromesa amb el món de les arts. El Teatre és un símbol per a un determinat sector de les nostres comarques. Es va construir per voluntat d’un grup de reusencs de finals del segle XIX que sentien la necessitat de disposar d’un espai on poder fruir de les composicions operístiques. L’arquitecte Francesc Blanch va dissenyar-lo a l’estil dels teatres d’òpera italians, amb forma de ferradura, amb llotges, avantllotges… és a dir, seguint la línia arquitectònica de l’època. El teló de boca és original dels escenògrafs barcelonins Urgellès i Moragues, i reprodueix un quadre de Marià Fortuny anomenat La Libèl·lula, i la foneria d’uns especialistes d’Igualada. Es va donar vida a un teatre amb tots els seus elements característics que s’han conservat i que avui llueixen en la nova etapa del Teatre.”
En els primers anys de vida del Teatre Fortuny, la programació bàsica se centrava en l’òpera. Posteriorment, es van acollir altres tipus de manifestacions artístiques. “Reus es va convertir en un punt de confluència de les companyies professionals que anaven de Madrid a Barcelona o a l’inrevés. Fins als anys 40-50 del segle XX les companyies que feien parada a Reus hi representaven el seu espectacle, sarsueles, varietés… Aquest fet va enriquir molt la programació del Teatre. Si fins aleshores la titularitat pertanyia a diferents empresaris privats, cap als anys 40 es va atorgar la concessió de la seva explotació a un gran afeccionat al món del teatre, el Sr. Vila Cardona. Una dècada després, amb l’èxit de les sales de cinema, molts teatres van entrar en decadència. El Teatre Fortuny va optar per adaptar-se als nous temps amb oferta cinematogràfica. No obstant això, l’edifici s’havia anat malmetent al llarg dels anys i es feia necessària una restauració que no arribaria fins a uns anys més tard.”
A Reus sempre hi ha hagut molta vitalitat de moviments associatius i especialment vinculats al món artístic. Tots ells van mantenir viva la flama de l’activitat artística al Teatre Fortuny i reclamaven més teatre i concerts. “Als anys 80, un segle després de la seva inauguració, el Teatre passava per un moment crític. Exigia reformes immediates si no es volia tancar. El conseller de cultura d’aquella època era Max Cahner. Va sorgir la idea de crear un consorci públic per revitalitzar el Teatre. El projecte va acabar consolidant-se: la Generalitat de Catalunya hi participava amb un 52%, la Diputació de Tarragona amb un 33% i l’Ajuntament de Reus amb un 15%. La rehabilitació del Teatre va durar cinc anys. Es va reinaugurar el 1988 amb un recital de Montserrat Caballé que despertava de nou les possibilitats d’un teatre amb una sonoritat molt bona i amb el suport d’un consorci que tindria cura de la programació i del futur de l’entitat. El muntatge escènic el va dirigir Lluís Pascual, un reusenc il·lustre. Va ser una gran decisió conservar aquella obra artística del 1882: tot mantenint la mateixa estructura de l’escala principal, els mateixos canelobres, el teló de boca, la caixa acústica, les alçades… És com una caixa de bombons, un Teatre del Liceu en petit.”
Avui, aquest centre artístic viu un dels moments més àlgids de la seva trajectòria arran de la creació el 1995 de la Fundació Teatre Fortuny sota la presidència de l’Honorable Sr. Josep Laporte i Salas. La Fundació va néixer per donar suport a les iniciatives i projectes de l’activitat del Consorci, sobretot pel que fa a l’aspecte promocional. “El consorci és patró vitalici de la Fundació de què també hi formen part persones i entitats relacionades amb el món empresarial, econòmic i institucional. El Teatre disposa d’un fons històric, cultural i documental molt important. Aquest material ha estat utilitzat per editar dos llibres sobre la història d’aquest centre de difusió cultural. El primer va editar-se el 1995 i va guanyar el Premi Serra d’Or. Quan es va crear la Fundació es va editar el segon volum de la història, que va aparèixer el 1998. Un altre gran repte de la nostra entitat és la creació d’un premi internacional de dansa, la primera convocatòria del qual tindrà lloc enguany, en homenatge a una filla il·lustre de Reus, Roseta Mauri que va ser directora i primera ballarina del Ballet de l’Òpera de París a finals del segle XIX. El nostre objectiu en convocar aquest premi va ser omplir la manca d’ajuts en el món de la dansa, una disciplina artística amb molts afeccionats a les nostres comarques. Se’ns ha reconegut que faltava un premi d’aquesta categoria per a l’Estat espanyol. La presentació del premi va ser a càrrec de la primera ballarina del American Ballet Theatre de New York, Susan Jaffe.”
Un segon objectiu de la Fundació és la ubicació definitiva d’un museu del teatre en el mateix Teatre Fortuny: “Disposem del contingut i ara ens falta adequar un espai on ubicar-lo.”
La coordinació d’institucions de caràcter artístic a través de la figura del Consorci està demostrant ser positiva. “A més, hem vist la voluntat de les administracions de descentralitzar les activitats artístiques de Barcelona i donar oportunitats a altres ciutats catalanes. L’acollida de la programació és molt bona. La mitjana d’ocupació del Teatre és molt elevada, més del 80%. Si bé nosaltres no creem cap espectacle, preparem amb antelació la programació de la temporada amb espectacles de música, dansa i teatre. Un 50% de la gent que assisteix a les representacions és de fora de Reus. Hi ha més de 350 abonats, amants del teatre, la música, l’òpera i la dansa i això assegura que el Teatre mai està buit. Realitzem entre 20 i 22 espectacles a l’any i, a més, cedim el local a altres institucions de Reus perquè hi puguin realitzar activitats. Pel que fa a la programació, acollim espectacles de renom que abans han passat per Barcelona o per altres ciutats espanyoles. Lluís Llach, Raimon, Joan Manuel Serrat, Josep Carreras, Jaume Aragall, Victòria dels Àngels, Josep M. Flotats, El Tricicle, Lluís Pascual, Dagoll Dagom, Teatre Lliure… i tants d’altres han passat pel Teatre.”
119 anys després del seu naixement, el Teatre Fortuny de Reus continua sent un punt de difusió artística adaptat a les preferències de la societat del segle XXI i compromès amb el món de la cultura i de les arts.